31.1.2007

Vape esittäytyy

HEI! Olen Vape, 44v suunnittelija Espoosta. Arvelin, ettei lankatilanteeni ole kovin paha, mutta äsken tehdyn pikaisen inventaarion tulos oli lähes 10 kg, joten pakko kai se on myöntää. Olen lankahamsteri. Perheeseeni kuuluvat mies ja kaksi poikaa. Neulomisen olen imenyt jo äidinmaidosta. Suvun naiset ovat kaikki olleet kovia puhumaan ja tekemään käsitöitä. Minä olen perinyt taidot osittain. Neulominen on pääleipälajini. Tätini kerran kauan sitten kysäisi onko minulla äidin tekemä villapaita päällä. Äitini tuohon tokaisi, että on tytön omaa tuotantoa. Silloin tätini otti minua olkapäästä käänsi selkäni itseään kohti, tutki paidan selkää ja sanoin: 'Vai niin, sinullakin on Se'.

Neulominen on ollut kausittaista, kouluaikana tuli käsitöitä tehtyä, jonkin verran opiskeluaikana, kun ei ollut kämpillä telkkaria. Nyt, kun lapset ovat isompia eivätkä vaadi kaiken aikaa huomiota, on neuleita taas tullut tehtyä. Ja täytyy myöntää, että tämä nettimaailma ja blogistania on edesauttanut neuleharrastuksen virkoamista. Omaa blogia minulla ei vielä ole. Sukkia ja lapasia en juuri tee, koska äitini suoltaa niitä siihen tahtiin, ettei tarvetta ole. Muita vaatteita ja asusteita olen tehnyt. Tuotokset tulevat itselle tai pojille tai sitten koristukseksi kotiin. Mies ei toistaiseksi ole huolinut mitään tekemääni. Viime syksyinen lenkkipipokin meni Tekele&Tuunauksen keräykseen. Luonnonkuidut ovat mieluisia neulottavia, muoveista en juuri välitä. Puuvillaa ja villaa olen käyttänyt, eksoottisemmat kuidut ovat vielä kokeilematta.

Valtaosa kaapissa olevista langoista on ostettu johonkin odottavaan projektiin, mutta lisäksi on muutamia 'kokeilukeriä' esim. Opalin sukkalankaa, loppuunmyyntikoreista kerättyjä yksilöitä kuten 4 viimeistä kerää valkoista Malibua, kun halvalla saa. (mitä saa tehtyä 400 g:sta ?) Tuosta 10 kg:n määrästä lähes 3 g kuuluu puikoilla oleviin ja edistyviin projekteihin, mutta noita loppuja (7 kg) pitäisi saada vähemäksi.

En varmaankaan kisaile suurimman langankulutuksen palkinnoista, koska minulla on kolme melko suurta työtä kesken, joten jos vaikka valmistuisivat, niitä ei lasketa tähän kisaan mukaan. Sitäpaitsi kaksi niistä vaatii vielä lisää lankaa ennen valmistumistaan. Tavoitteenani on olla lisäämättä tuota 10 kg kasaa vaatekaapissani, tuhota muutamia kummallisia keriä johonkin hyödylliseen pieneen tekeleeseen ja saada noita isoja projekteja sen verran eteenpäin, että tiedän paljonko lankaa pitää ostaa vielä lisää. Työt huomenna ajattelin aloittaa piposta, näin pipoviikkojen kunniaksi. Äitini viime viikolla totesi tarvitsevansa harmaata pipoa, kaapissani on jotenkin meille lentänyt pussillinen harmaata Ainoa ja sitäpaitsi äidilläni on nimipäivä ensi viikolla. Eikös istu passelisti.

Hyvää lankapaastoa meille kaikille.

Ei kommentteja: